La UAB i Cerdanyola lliuren els Premis Literaris del 2024

Lliurament-Premis-Literaris-2024

LAjuntament de Cerdanyola del Vallès i la Universitat Autònoma de Barcelona van donar a conèixer ahir els guanyadors dels premis literaris de 2024. Carla Clúa Alcón (Reus) amb lobra Pausa, sucre, Sevilla, presentada amb el pseudònim Amèrica, és la guanyadora del XV premi de narrativa breu per a joves «Caterina Albert», dotat amb 500 euros. Josep Antoni Aguilar Àvila (València), amb lobra Ballar amb els espectres, presentada amb el pseudònim Sparverius; i Josep Domènech Ponsatí (Sant Feliu de Guíxols), amb lobra Eixint de fer, presentada amb el pseudònim Armand Polito, son els guanyadors ex-aequo del XXIX premi de poesia «Miquel Martí i Pol», dotat amb 1.000 euros. Miquel Ribas Figueras (Cabrils) amb lobra Ilha do Farol, presentada amb el pseudònim Nuno Bolotas, ha estat el guanyador del XXX premi de novel·la «Valldaura-Memorial Pere Calders», dotat amb 3.000 euros. En aquesta edició han optat als premis un total de 192 obres, de les quals, 25 han participat al de narrativa breu, 85 al de poesia i 82 al premi de novel·la. Aquestes xifres son les més elevades des que, el 2002, els organitzadors van decidir fusionar els seus respectius concursos i iniciar la seva convocatòria conjuntament. Les obres guanyadores seran editades pel Servei de Publicacions de la UAB i es presentaran al mes de novembre a Cerdanyola del Vallès.

Durant l’acte, Carmen Alcolea, membre del jurat del XV Premi de Narrativa Breu «Caterina Albert», va ser l’encarregada de llegir l’acta de la reunió del jurat d’aquest mateix guardó, on va traslladar que el relat guanyador Pausa, sucre, Sevilla destaca pel seu «estil cuidat, lèxic evocador, idiolecte propi i monòleg interior».

Per la seva banda, Joan Carles Marset, director del Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona i secretari del jurat del XXIX Premi de Poesia «Miquel Martí i Pol», va explicar que és el primer cop que es concedeix un premi ex-aequo a dos participants. L’editor va argumentar que el jurat ha concorregut, unànimement, en l’alta qualitat d’ambdues obres. Concretament, sobre Ballar amb els espectres, el jurat ressalta la dimensió narrativa que atorga als poemes, amb un ús molt intel·ligent de diferents llegats mitològics. Així mateix, respecte Eixint de fer, el jurat remarca aspectes com la seva riquesa lèxica i ús de recursos estilístics, o el seu sentit de l’humor agut, intel·lectual i sensual.

Finalment, Marset va llegir la deliberació del XXX Premi de Novel·la «Valldaura – Pere Calders», on el jurat ha defensat que Ilha do Farol és mereixedora del premi per estar ben escrita, posseir un llenguatge ric, un estil prolix i utilitzar el pretext de l’apocalipsi o la fi del món amb un plantejament contingut i força original. Igualment, els membres del jurat han estat d'acord que l’obra mostra un gust per la narració, ramificant-se en històries col·laterals, i que també fa un ús de l’humor o sarcasme notable, que li serveix per incloure elements de crítica social.

Al lliurament de premis, també hi han participat representants de les dues institucions organitzadores dels premis, com Javier Lafuente Sancho, Rector de la Universitat Autònoma de Barcelona; Rosa María Sebastián, Vicerectora d'Innovació, Transferència i Emprenedoria de la UAB; Margarita Freixas i Alás, Degana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB; Carlos Cordón, Alcalde de l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès; i David González Chanca, Regidor de Cultura, Comunicació i EMD de Bellaterra de l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès.

L’actor Carles Cruces va presentar l’esdeveniment, que es va amenitzar amb les actuacions del Cor de Cambra de la UAB i el recital poètic Marçal sentida, de Sofia Oliva (alumni i estudiant predoctoral de la UAB) i Laia Solé (estudiant de la UB), que van retre homenatge a l’obra d’Àngel Guimerà i Maria-Mercè Marçal, respectivament. A més a més, el lliurament de premis es va retransmetre en directe pel canal de YouTube de la UAB, on també s’ha publicat el vídeo de l’acte: https://www.youtube.com/watch?v=U2mfHQ6X2kU